Ökoiskola

Image
Image

Ismét megnyertük az Ökoiskola címet

"Az Ökoiskola Cím azon iskolák munkájának legmagasabb szintű állami elismerése, melyek iskolafejlesztési, pedagógiai munkája kiemelkedően magas színvonalon képviseli a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiája értékeit."

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Agrárminisztérium megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet nyílt pályázatániskolánk, a Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája 2021-ben pályázat útján ismét elnyerte az" ÖKO Iskola" címet, mely 2024-ig jogosítja fel iskolánkat az ÖKOISKOLA CÍM és LOGÓ használatára.

Mit jelent az, hogy ökoiskola?
Az ökoiskola olyan iskolák, melyek tevékenységüket oly módon igyekeznek végezni, hogy közben a lehető legnagyobb mértékig megpróbálják tiszteletben tartani az élővilág érdekeit és megpróbálnak minél kisebb károsodást okozni az ökoszisztémának. Abban különböznek egy átlagos iskolától, hogy nemcsak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiai elvei, hanem az iskolai élet minden területén; az iskola működtetése terén, az energiagazdálkodás, a környezetvédelem, az egészséges életmód, a programok, rendezvények, túrák szervezése, a hulladékgyűjtések területén is. A pedagógusok feladata, hogy mindezt játékosan becsempésszék a tanulók mindennapjaiba.
 
Mitől innovatívak az ökoiskolák?
Az ökoiskolák innovativitása három szinten mutatkozik meg:
1. Pedagógiai szinten
2. A társas kapcsolatok szintjén
3. Technikai, gazdasági szinten
 
Pedagógiai szinten az ökoiskolák:
• a komplex, valós élethez közel álló szituációkat előnybe részesítik az előre megtervezett, irányított, tanulási formákkal szemben,
• az egyes tantárgyak felől a tantárgyközi kérdéskörök felé fordulnak,
• a passzív szabály és tudáselsajátítás helyett az aktív, a helyi környezetet felhasználó, a helyi környezetért való cselekvés közben történő tudásszerzésre helyezik a hangsúlyt,
• a kizárólag felülről lefele irányuló (tanártól diákig áramló) kommunikáció helyett figyelembe veszik a gyerekek iskolával, tanítással kapcsolatos nézeteit is.
 
A társas kapcsolatok szintjén az ökoiskolák törekednek arra,
• hogy az iskolába ne magányos tanárok tanítsanak magányos gyerekeket, hanem az egész iskolára jellemző legyen a csapatmunka,
• hogy a társas élet szabályai ne előre meghatározottak legyenek, hanem a diákok felelős részvételével, tárgyalások során kialakítottak,
• hogy az iskola külső kapcsolatai a kölcsönösség elve alapján alakuljanak, az iskola ne csak befogadója, hanem aktív alakítója, kezdeményezője is legyen ilyen jellegű kapcsolatoknak. A technikai/gazdasági szinten az ökoiskolák igyekeznek:
• takarékosan bánni az energiaforrásokkal,
• csökkenteni a hulladékok mennyiségét,
• az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani,
• megteremteni az egészséges életmód iskolai feltételeit.
 
A MEGÚJÍTOTT ÖKOISKOLA cím kötelez!
 
Reméljük kitartó lelkesedésünkkel és sok-sok színes programmal hatni tudunk gyermekeinkre, hogy elhiggyék, sokat tudnak tenni környezetük és jövőjük érdekében.
 
     Andrássy Tiborné                                    Körmendiné Hajdu Gyöngyi
     tagintézményvezető                                tagintézményvezető helyettes