Olyan intézmény, melyben a jó gyakorlat eredményesen működik mesterpedagógus vagy mesterpedagógus szaktanácsadó, illetve az intézményvezető által kijelölt pedagógus közreműködésével.
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselése megtisztelő mind az intézmény vezetése, mind a pedagógusok számára, hiszen a jógyakorlatok átadásával tovább fejleszthetjük szakmai tudásunkat.
A bázisintézmény jógyakorlatai:
- Sakk-logika, mint önálló tantárgy az 1-4. évfolyamon
- Diákok a Földért és a jövőért (A lét a tét)
- Játékkavalkád – tanulást segítő játékgyűjtemény
- "Szövegelő matematika"
- Ki játszik velem? – Tematikus sportdélután
- Olvasó Kölykök Éjszakája
- Mozgáskotta program
- Szótisztázó füzetek
- Zeneterápia program
- Lépésről- Lépésre Program
- Középsuli! Válasszunk pályát!
- DISZFIX – diszlexiás tanulók olvasásának és szövegértésének fejlesztése
- A mi grundunk – lakóhelyünk múltja, jelene, jövője
Kapcsolattartó: Győrfiné Pados Hajnalka
Telefon: +36 30 866 9493
Email: padoshajni@gmail.com
Jó gyakorlatok bemutatása
Sakk-logika, mint önálló tantárgy az 1-4. évfolyamon
Célja: Játékos tanuláson keresztül sokoldalúan fejleszteni a tanulók intellektuális és szociális képességét, mely hosszú távon elősegíti a tanulmányi eredmények javulását.
Célcsoport: 1-4. évfolyam
Intézménytípus: általános iskola
A jógyakorlat rövid leírása: A sakk-logika tantárgy olyan nevelési-oktatási-fejlesztési területekre fókuszál, amelyek elsősorban a sakk játékrendszere köré épülnek. A tanterv szinkronban halad a NAT-ban meghatározott kompetenciafejlesztési céljaival. A helyi tantervünk heti egy órára kínál évfolyamonként kidolgozott, egymásra épülő tematikus terveket. A tantárgyban a matematika, a környezetismeret, a magyar és a tanulás-módszertani ismeretek úgy ötvöződnek, hogy a program épít a tanulók előzetes ismereteire és komplex módon segíti az intenzív készség-és képességfejlesztést.
A sakk egy szellemi szabályjáték, ezért kiválóan alkalmas a társakkal való közös játék örömének megtapasztalására és a gyermekek játékkultúrájának kialakítására. A sakkjátékon keresztül a tanulók cselekvőmódon, saját képességeiknek és tudásuknak megfelelő szinten vesznek részt a tanulási folyamatban, ezáltal a tantárgy kifejezetten alkalmas arra, hogy a diákok egyéni üteméhez igazodjon.
Jógyakorlat alkalmazási területei: Olyan kulcskompetenciákat fejleszt, mint a logikus gondolkodás, problémamegoldó képesség, szabálytudat, az összefüggések keresése, a következmények vállalása, az önuralom, a memóriafejlesztés, a digitális gondolkodás, a lényeg kiemelése, együttműködés, a társas kapcsolatok fejlődése. Kiváló lehetőséget ad a tantárgyi koncentrációra, a differenciálásra és a tehetséggondozásra.
Jógyakorlat megosztásának formája: programismertetés, előadás, bemutató óra, óraelemzés, műhelyfoglalkozás
A jó gyakorlat
Humán-erőforrás igénye: innovatív szemléletű pedagógusok, továbbképzés elvégzése
Eszközigénye: tankönyv, munkafüzet, sakk készlet, projektor, laptop
és Időigénye: heti 1 óra
Diákok a Földért és a jövőért (A lét a tét)
Célja: Az energia válságok és a globális környezetszennyezés hatásainak következtében kiemelt fontosságúvá vált a diákok olyan fiatallá nevelése, akik tudatosan gondolkoznak az emberiség és a Föld jövőjével kapcsolatban. A végső cél a fenntartható fejlődés, környezetvédelem tudatosítása, szemléletformálás az általános iskolában.
Célcsoport: 7-8. évfolyam
Intézménytípus: általános iskola
A jógyakorlat rövid leírása: A program célja, hogy a tanulókban nagyobb hangsúllyal tudatosítsuk a fenntarthatóság fontosságát. Fontosnak érezzük, hogy a diákok komplexebben lássák a klímaváltozásban rejlő legfontosabb problémákat. Gimnáziumba tovább tanuló diákoknak jó alapot biztosít a fenntarthatóság tantárgyhoz is. A fenti célok elérése a természettudományos tantárgyakban megismert témákhoz kapcsolódó lexikális ismereteket felhasználva, érzékenyítésen, az egyéni felelősség megértésén, szemléletformáláson, gyakorlati tapasztalatokon keresztül történik. A fenntartható fejlődés kapcsán az önfenntartó természet, fogyasztási és kikapcsolódási szokások, egészségmegőrzés környezettudatosan, lakókörnyezet, szabadidő, közlekedés és a jövőkép-alakítás témákat járjuk körbe szakköri keretek között. A jógyakorlat alapjául Doba László: Környezetvédelem és környezetpedagógia főiskolai jegyzete, a további fejlesztéshez pedig a Zöld föld tanári kézikönyv került felhasználásra.
Jógyakorlat alkalmazási területei: tanuló személyiségének fejlesztése, szaktárgyi, tantervi tudás fejlesztése, mélyítése, középiskolai tanulmányok előkészítése
Jógyakorlat megosztásának formája: programismertetés, előadás, bemutató foglalkozás, műhelyfoglalkozás.
A jógyakorlat
Humán-erőforrás igénye: valamilyen természettudományi végzettséggel rendelkező innovatív pedagógus
Eszközigénye: projektor, interaktív tábla, hangszórók, laptop, feladatlapok, kerti szerszámok, komposztáló
és Időigénye: heti egy alkalom - 45 perc/foglalkozás
Játékkavalkád – tanulást segítő játékgyűjtemény
Célja: A tanulás támogatása saját készítésű eszközök, játékok segítségével
Célcsoport: 1-6. évfolyam
Intézménytípus: általános iskola
A jógyakorlat rövid leírása: Az általunk készített és eredményesen alkalmazott eszközök sokoldalú fejlesztési lehetőséget kínálnak a különböző évfolyamokra és tantárgyakra vonatkozóan. A gyűjteményben elsősorban a matematika, a magyar nyelv és irodalom, a környezetismeret és a természetismeret tanórákon alkalmazható eszközök és játékok találhatóak. Segítségükkel nemcsak színesebbé tehetjük a tanórákat, hanem megkönnyíthetjük a tanulók számára az egyes tananyagok elsajátítását, bevésődését, ugyanakkor segíti a tantárgyi koncentrációt, amely a gyermekek komplex gondolkodását is támogatja.
Mivel az eszközök manipulatív tevékenységre épülnek, ezért fejlesztő hatásuk hatékonyan támogatja a tanuláshoz elengedhetetlen készségek és képességek kialakulását, fejlesztését, a tanulók egymás közötti együttműködését és a szociális kapcsolatok erősítését. Az eszközök közvetett módon hozzájárulnak a sikeres tanulás tanításához, az eredményes tanulási stratégiák kialakításához, valamint a fejlesztő- felzárkóztató tevékenység színesítéséhez.
Jógyakorlat alkalmazási területei: tanórákon, fejlesztő foglalkozásokon a tanuló, személyiségének fejlesztése, tantervi tudás bővítése, a tanulás tanításának támogatása.
Jógyakorlat megosztásának formája: programismertetés, bemutató foglalkozás, műhelyfoglalkozások.
A jógyakorlat
Humán-erőforrás igénye: tanítók, tanárok, fejlesztőpedagógusok, gyógypedagógusok.
Eszközigénye: IKT eszközök, könnyen elkészíthető játékok, eszközök.
és Időigénye: A tanév folyamán az aktuális tananyaghoz illesztve, illetve önálló foglalkozás keretén belül 45 perc/ foglalkozás.
"Szövegelő matematika"
Célja: A matematikai kompetencia, gondolkodás fejlesztése, a szövegfeldolgozás megkönnyítése, gyorsabb feladatmegoldás elősegítése. A tantárgyköziség megteremtése, a tanulási nehézséggel küzdő tanulók teljesebb körű megsegítése, a lemorzsolódás csökkentése.
Célcsoport: 5-8. évfolyam
Intézménytípus: általános iskola
A jógyakorlat rövid leírása: Szöveges, vagy nem mechanikusan megoldható feladatok értelmezésének segítése és a matematika nyelvére való átírásának a megkönnyítése. A jó gyakorlat segíti a diszlexiás és a diszkalkuliás tanulókat abban, hogy könnyebben és eredményesebben tudják megoldani a feladatokat matematika órán.
A matematikai fogalmak, kifejezések részleges, vagy téves értelmezése a tanulási nehézséggel küzdő tanulók körében sikertelenséget, motiválatlanságot okozhatnak.
A szövegelő matematika olyan feladatalapokat tartalmaz, amelyeket csoportos, vagy páros munkaformában is jól lehet alkalmazni, olyan osztályokban, ahol több tanulási problémával küzdő gyermek tanul. A feladatlapon egy-egy szöveges, vagy nem mechanikusan megoldható feladat van, mint alap probléma. Az általunk kifejlesztett technika először a megértésre fókuszál, majd pedig a sikeres megoldást támogatja. Különböző feladatokon keresztül segítjük elő a matematikai fogalmak értelmezését, melyek megkönnyítik a tanulók számára a feladatok sikeres elvégzését.
Jógyakorlat alkalmazási területei: matematika órána tanulás támogatása, a tanuló személyiségének a fejlesztése azáltal, hogy egyre több matematikai fogalmat, kifejezést ismer meg, és ezeket megtanulja használni minden témakörben. A módszer korrepetáláson és fejlesztő foglalkozáson is eredményesen alkalmazható.
Jógyakorlat megosztásának formája: programismertetés, előadás, bemutató foglalkozás, műhelyfoglalkozások
A jógyakorlat
Humán-erőforrás igénye: matematika tanárok, fejlesztő pedagógusok,gyógypedagógusok
Eszközigénye: IKT eszközök, feladatlapok
és Időigénye: matematika órába beépítve, valamint önálló foglalkozásként 45 perc/ foglalkozás
Ki játszik velem? – Tematikus sportdélután
Célja: A szabadidő hasznos eltöltése. A testi fejlődés, az egészséges életmód, a teljeskörű személyiségfejlesztés támogatása tematikus, játékos, mozgásos, élményt adó közösségi sportfeladatokon keresztül.
Célcsoport: 7-10 éves korosztály (alsó tagozatos tanulók)
Intézménytípus: általános iskola
A jógyakorlat rövid leírása: A foglalkozásokat havi rendszerességgel szervezzük meg minden hónap utolsó péntek délutánján. Az aktuális évszakhoz, ünnepkörhöz kapcsolódva állítjuk össze a feladatokat, ügyességi játékokat. (pl. évszakok, Mikulás, Luca nap, Farsang, Húsvét). Csapatalkotás: mindig irányított, életkor, mozgásfejlettség alapján válogatjuk össze a tanulókat, így a különböző korosztályú és képességű gyermekek vegyes csapatokat alkotva tudnak részt venni a foglalkozásokon. Minden alkalommal más-más jellegű feladatot, mozgásformát, játékot tervezünk (akadálypálya, ügyességi, gyorsasági feladatok, együttműködést igénylő feladatok, sportjátékok, csapat- és egyéni játékok). A csapatok alakítása után a feladatok, játékok ismertetése következik, mely bemutatással is társul. A játék fontossága, játékélmény miatt nem hirdetünk győzteseket, veszteseket, hanem az a Fair play szabályt követve arra törekedünk, hogy mindenki pozitív élményekhez jusson és érezze jól magát.
Jógyakorlat alkalmazási területei: egészségnevelés, testi, lelki és az érzelmi fejlődés támogatása, személyiségfejlődés, közösségfejlesztés, együttműködés fejlesztése.
Jógyakorlat megosztásának formája: programismertetés, bemutató foglalkozás, műhelymunka
A jógyakorlat
Humán-erőforrás igénye: tanítók, testnevelő tanárok
Eszközigénye: sporteszközök, esetleg udvari játékok, tornacsarnok / sportudvar
Időigénye: rugalmasan tervezhető, ajánlott időkeret minimum 1 óra/ foglalkozás